Geld besparen, “a simple art”

“Don’t judge a book by its cover,” zeggen ze hier. Wie mijn verhaal al een tijdje volgt weet dat ik sinds ik in Canada woon met (veel) minder rondkom dan tevoren. En dat is in stapjes gebeurd. Maar wat ik nu voor mekaar kreeg is toch gene kattepis.

Bij de bibliotheek had ik een geweldig kookboek ontleend: “Japanese Cooking, a simple art”. Helemaal mijn ding. Bovendien voorzien van een prachtige omslag.

japanese_food06-thumb-180x258-2734.jpg

Na drie ontleningen was het me duidelijk dat ik dit boek vaak zou gebruiken, en een kookboek wordt pas nuttig wanneer je er nota’s in kan maken. Dus, aanschaffen die handel.
Dat is an sich al een geweldige stap voorwaarts voor deze kerel: vroeger zou ik het boek gewoon meteen gekocht hebben, zonder het eerst bij de bib te ontlenen.

De zoektocht gaf me echter koude rillingen. Nieuwe en tweedehandse versies van dit boek kosten evenveel, zo’n 70 Canadese dollar. Dat zijn 35 kopjes koffie drie pakken luiers. Behalve eentje. Eentje was te koop voor .. 2 dollar! Dat kan niet, hoor ik u zeggen. Toch wel. Maar het boek had geen mooie omslag meer, enkel de saaie gewone kaft. Mijn brein peinsde zich suf. Toegeven aan mijn oude gewoontes? (De hopen geld die ik uitgaf “om toch maar de hele collectie te hebben” of “de uitgave met de gouden randjes!”…) Of mijn zwaktes te boven komen?

Er was een kleine kans dat capituleren, want de verkoper kon DSC04867.jpgniet garanderen dat het boek echt hetzelfde is. De auteur staat niet vermeld op de gewone kaft, en zelfs de titel is een beetje anders. Maar ik besloot de gok-van-2-dollar te nemen.

En jawel, twee weken later ligt er een fantastisch kookboek in de bus. Voor 2 dollar. (en 15 dollar verzendkosten, auw! Maar die had ik sowieso extra mogen ophoesten bij eender welke andere verkoper.) Dolgelukkig ga ik nu aan de slag, en de kleine dochter heeft drie weken langer propere luiers aan de bibs.

 

2 responses to this post.

  1. Posted by mama on februari 9, 2016 at 10:26 am

    En is het hetzelfde kookboek of is het herwerkt???

    Beantwoorden

  2. Exact het boek dat ik wilde 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

