Hoe maakt u het, 2016?

Nog een week kerstvakantie te gaan. Na een injectie van levensinspiratie (samen met N naar de Japanse tv serie “Osen” gekeken) besluiten we zelf miso proberen te maken. Volgend jaar gaan we hopelijk naar Japan, en we dromen alvast van kookworkshops, bezoekjes aan de buurten vol winkels met kookgerei en eten vers van de boerderij.
Maar een groot, licht intimiderend, project ligt nog op mij te wachten: een kast maken voor onze thee- en andere spullen. Eentje om een plastic rek te vervangen dat we ooit kregen. Ik wil het goed doen: goed hout, goed gepland en… zonder nagels of schroeven. Twee technieken moet ik me dan meester maken. De zwaluwstaartverbinding en de pen-en-gatverbinding. Geen electrisch materiaal nodig. Mochten we verhuizen is zo´n kast zelfs makkelijk te ontmantelen.
Hoewel het dus een beetje intimiderend is, is elke stap er naartoe eentje om mijn grenzen open te breken. En dat voelt heerlijk. Voor iedereen die zich soms geleefd voelt kan ik het alleen maar aanraden. DIY. Do it yourself. Ga op je bek, sta op en probeer opnieuw. Videospelletjes hebben hun plaats (een lange busrit, 11 uur snachts en je mag geen kabaal maken,…) maar om je heen kijken en heel wat dingen zien die je zelf gemaakt hebt. Dat is fantastisch. Om je ijskast te openen en heel wat flesjes te zien zonder schreeuwerige labels en stickers. Heerlijk. Om, wanneer je baby wat last heeft van rode billetjes, een theetje te maken van zelfgedroogde goudsbloemen in plaats van een zoveelste stomme tube uit de stomme winkel, onbeschrijflijk.
Voorwaarts!

3 responses to this post.

  1. DIY is tof… maar ik denk dat je ook niet al te negatief mag staan t.o.v. schreeuwerige labels bv. ik denk dat daar net veel getalenteerde mensen proberen om bepaalde producten net uit de geitenwollensoksfeer te krijgen door goed aan branding te doen. Ik ben zo’n fake-bio-er: ik wil het wel hebben maar ik wil ook een leuk label hoor 🙂

    Beantwoorden

  2. Hehe ik snap wat je bedoelt. Voor mij is het vooral om een overdosis aan input te vermijden. En, het is gewoon leuk.
    Maar eerlijk is eerlijk, in de winkel ben ik even gevoelig aan hippe labels 🙂

    Beantwoorden

  3. Ik begrijp dat van die input wel, ik kan bv. echt niet meer met veel zin winkelen zoals vroeger ‘shop till you drop’ en van dat. De realiteit tikt mij dan vaak op de schouders, ik probeer dus wel te kopen op een zo goed mogelijke manier. Helaas weet je niet altijd wat je precies binnenhaalt en dan is DIY natuurlijk ook gewoon geruststellend.
    In elk geval, geniet er van om hamertjetik in het echt te doen 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

