Upkeep

Wie al eens (strategie) videospelletjes speelt kent vast het concept van Upkeep:

Hoe meer soldaatjes en kazernes je bouwt, hoe duurder alles wordt. Het is een manier om balans te houden tussen spelers, zodat een speler niet domweg heel veel geld pompt in een massale horde soldaten om zo de tegenspelers te overrompelen. Je word gedwongen om tactischer te spelen.

Vreemd genoeg vinden de meeste gamers dit concept best fair, terwijl de echte-wereld-versie van Upkeep (meer belastingen voor wie meer verdient) de haren overeind krijgt bij iedereen die belastingen betaalt.

Ik vertel niets nieuws, maar ik merk wel in een virtuele, abstracte, context mensen in staat zijn meer flexibeler te denken dan wanneer hun dagelijkse gangetje verstoord lijkt te worden. Mijn fantastische zus, een lokale politica, wordt vaak geconfronteerd met het niet-in-mijn-achtertuin-syndroom. Ik begrijp haar frustratie.

Geef een reactie

