Ammo-nooit-nie

Amme-nooit-ni-gedacht dat Ammonnite Falls hier in Nanaimo nog zoveel verrassingen voor me in petto had. Nu het waterpeil hier in alle rivieren alarmerend laag staat, is het natuurlijk wel het moment der momenten om de stroom na Ammonite Falls bergafwaarts te volgen. Vorige keer kon ik een half uurtje gaan tot in bij een te stijle waterval kwam, en droef terugkeerde.

Deze keer echter zie ik het touw dat gespannen is aan de zijkant. Maar het is geen geschenk der goden, eerder een Griekse tragedie: bij het naar beneden klimmen heb je op een bepaald punt geen steun meer aan je voeten (en het touw leidt je door het water zodat je lekker nat en glibberig bent). Alles gaat 100% op armkracht. Terwijl ik al kermend hang te bengelen en als een bezetene probeer mijn grip niet te lossen vervloek ik alle keren dat ik het heb nagelaten mijn voorarmen te trainen tijdens workouts.

Maar de volhouder wint, al is het maar omdat het enige alternatief bestaat uit naar beneden te vallen op natte rotsen. Ik hijg en grijns en ben blij dat ik nog rondloop. Wat volgt is de uitweg uit de tragedie, naar een heerlijke beloning: een extra uur de rivier volgen, vol prachtige plekjes, langs verlaten bruggen en vergeten grindmijnen, ravijnen met omgevallen bomen als brug, reigers die in de verte hun vleugels kuisen en een Thomas die hier zijn nieuwe ideale plekje gevonden heeft om in alle rust ongestoord een boekje te komen lezen, tai chi te oefenen, of gewoon blij te zijn om in zulk een prachtige wereld te mogen leven.

Enne.. voor diegenen die er al geweest zijn: ik heb het niet over de touwen aan de eerste afdaling, die naar de eerste echte waterval leiden.

Op de terugweg nog een heerlijk nieuw staaltje steenstapelkunst in de Millstone Rivier.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

