Shi-so lovely

De laatste tijd heb ik veel in mijn tuin gewerkt, en er veel plezier uit gehaald. Maar er wel bijzonder weinig over geschreven. Meer en meer merk ik dat alles al eens gezegd is, en ik voel niet meteen de neiging in de zee te plassen.

Maar hier heb ik wel iets fijns ontdekt: Shiso (zeg: sjie-so) ofte perilla met de Latijnse naam. Uit de munt-familie, maar in tegenstelling tot de meeste munten is het een eenjarige. Dat houdt het bazeke niet tegen zichzelf flink te verspreiden. Op vele plekken bij onze zuiderburen de Amerikonders is het een plaag geworden. Maar zolang ik elk jaar vlijtig de bloemetjes afknip zal er hier niemand last van hebben.

De smaak is helemaal niet munt-achtig, maar smaakt eerder naar zeep bloemetjes met een hint van karnemelk. In de Japanse keuken kom je het vaak tegen, en N gebruikt de blaadjes bv op koude tofu.

Ik maak er twee dingen mee: gari (gepekelde gember, voor bij de lunch) en ijsthee.

De gari is een makkelijk extraatje voor bij de lunch, en wie sushi koopt kent het wel: de roze slabbetjes gember. Wat de meeste mensen niet weten, is dat de gember bedoeld is om je smaakzin “op neutraal te zetten” tussen twee soorten rauwe vis, of sushi. Oorspronkelijk had het de roze kleur omdat heel jonge gember uit zichzelf roze wordt bij het pekelen. Maar vandaag is het helaas meestal kleurstof. (Net zoals wasabi in de winkel zo goed als geen echte wasabi bevat, maar vooral veel mierikswortel en mosterd. Niets tegen mierikswortel en mosterd, maar echte wasabi zit tjokvol dingen die goed voor je zijn).

Maar voor wie niet graag betaalt voor beikebah-kleurstoffen is er de truuk om je gember te pekelen met blaadjes shiso. Wordt ie ook mooi roze van, en krijgt net dat beetje meer smaak.

De shiso ijsthee is een fijne recente vondst dankzij het internet. Snel gebrouwen (op een half uurtje is het klaar) zodat ik snel iets te slurpen hebt wanneer door tijdsgebruik geen nieuwe fles gemberbier gemaakt hebt. Over gemberbier gesproken: het is dit jaar zo belachelijk warm dat hij soms al klaar is op enkele uren tijd. Opletten bij het openen van de fles, jongens! Je wil niet, zoals ik, een uur je keuken liggen schrobben omdat de gist in je gemberbier te vrolijk en blij werd van al die warmte.

Ere wie ere toekomt: hier vond ik het geweldig simpele maar heeeeel erg lekkere receptje voor shiso ijsthee: op You Grow Girl, de tuiniersblog van Gaila Trail uit Toronto.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Geef een reactie

