Tatami en scooters…

..die delen een belangrijke eigenschap.

Bij grote aankopen horen grote hersenbrekers. Is het de moeite waard? Ga ik er volgende week nog zo dol op zijn? Met al mijn verbeeldingskracht probeer ik me voor te stellen dat de aankoop een dwaasheid is, en dat ik er heel gauw spijt van zal hebben.

Maar dat lukte dus niet bij de tatami. N en ik bleven er even hard naar uitkijken, twee jaar na de onbevlekte ontvangenis van het idee in beider breinen.

Nu, een week na installatie ben er ik alvast elke dag blij mee. Het is meteen en volledig het nieuwe centrum van ons huis geworden. We eten er, dutten er, doen er ons papierwerk, spelen muziek…En twee dagen geleden besefte ik de diepere invloed: N en ik zaten iets volkomen verschillends te doen, maar met de rug tegen mekaar.
Werken-aan-de-keukentafel is altijd een beetje oorlog geweest. Weinig plek, elk zn eigen stoel, en de irritatie lag altijd op de loer. FLOEP. De irritatie overleefde geen seconde op de tatami. Zelfs de kat komt vaker tussen onze benen slapen, en heeft een pak van zijn rusteloosheid verloren.

En die scooters? Toen ik in het stadje Kenting (op Taiwan) was viel me op hoeveel koppels samen op de scooter over straat peerden. Idem in Mongolië, maar dan op echte motors door de stoffige valleien. Je moet mekaar vasthouden en vertrouwen. Je werkt als één lichaam om het gewicht te verplaatsen in elke bocht.
Beeld je daarna even in hoe gezellig het is in een veel te grote wagen, waar je niet eens je hand op de benen van je geliefde kan leggen (teveel kopjeshouders en gadgets tussen beide zetels). Waar je vecht om de “ideale” temperatuur. En waar de heilige samenwerking tussen piloot en navigator na twee minuten eindigt in gekissebis.

Is er dan niets goeds aan wagens? Jawel!

5 responses to this post.

  1. Cool mat! But sometimes I wonder how some people manage to sit for a long period of time for example talking with friends sitting on a mat on a Japanese / Korean sitting style and the legs dont get numb. Just wondering if they have some tips. Of course changing of sitting position is one. 😀

    Beantwoorden

  2. yes, changing position helps. I think people who grow up like this are just way tougher haha. I remember in Mongolia, kids were sitting on the hard floor in a very gymnastic pose for hours.
    That being said, the tatami is surprisingly “soft”: it’s hard enough to be a stable surface, but you sink in juuuust a little bit, so for example your ankles don’t hurt nearly as much as on a real solid surface.

    Beantwoorden

  3. Posted by mama on januari 5, 2015 at 10:28 am

    Ik hoop dat jullie nog vele uren en dagen op deze ‘droom’ kunnen genieten.

    Beantwoorden

  4. Posted by Je Zus on januari 6, 2015 at 7:09 am

    Ja, geniet er maar van, dollen met de kat op een tatamimat 😉
    Leuk dat jullie er beiden van genieten en er samen kunnen werken etc.
    Slapen jullie ook op iets gelijkaardigs?
    Het voordeel van de auto, beestige foto! Maar ik vind de tonnen vliegen die je dan tot je neemt toch een minpuntje 🙂
    Maar dat kan natuurlijk altijd gebeuren, ook met de fiets bv. https://www.youtube.com/watch?v=5US3sBpSXhw

    Beantwoorden

Geef een reactie

