Even rekenen

Een vast beeld hier in de stad zijn mensen (jong en oud, rijk en arm, saai of hip) die hun linkerhand de hele tijd opofferen aan het rondsleuren van een kartonnen beker met koffie. Voor vrouwen, die al een handtas rondsleuren en steevast aan het kwetteren zijn via hun smartphones betekent dat 0 vrije handen.

Maar dat terzijde. De rekenaar in mij (hoe klein die ook is) schiet hier in actie en vraagt zich af “hoeveel geld kan ik uitsparen door dat *niet* te doen?”

Dat was het startschot van enkele weken streepjes trekken op een briefje aan de koelkast.

Langs de ene kant hebben we een pak koffiebonen van goede kwaliteit, eerlijke handel én geroosterd op ons eiland. Totale kost inclusief taxen: 10 dollar. Hoeveel (excellente!) kopjes koffie hebben we thuis uit die bonen gepuurd? 52. Dat maakt 10/52 = zo’n 20 dollarcent per kopje.

Langs de andere kant zal ik even de *aller*goedkoopste meeneemkoffie nemen hier: bij de goedkoopste keten kan je voor 1.20 dollar een klein kopje koffie krijgen waar je hoofdpijn van krijgt, geserveerd door mensen die onderbetaald worden. En je moet LANG zeuren eer je een klein kopje krijgt, want ze duwen je liever naar een maatje groter.
In realiteit zou ik eerder naar andere ketens gaan en daar +-1.70 dollar neertellen voor iets betere koffie. Maar dan vergeten we nog dat je tijdens het aanschuiven bijna altijd wel iets extra’s bestelt. Maar soit.

Prijsverschil: sowieso gegarandeerd minimum 1 dollar gespaard per kopje koffie.

Met dit pakje bonen heb ik mijn koffieplezier gehad voor een maand. Met andere woorden: 52 * 1 dollar goedkoper geleefd dan mocht ik doen zoals iedereen en overal koude koffie meer naartoe sleuren in een kartonnen bekertje.

Aan 50 dollar per maand heb ik in juni 2015 mijn gitaar “teruggespaard” 🙂

Én van veel lekkerder en betere koffie genoten.

 

 

2 responses to this post.

  1. koffie is goed voor het geheugen en blijven rekenen ook.

    Beantwoorden

  2. ik heb wel deze reactie ingetypt, nu is het terug thomas die precies antwoordt.
    jo, wat scheelt er aan? mama

    Beantwoorden

Geef een reactie

