Top five

Het internet staat er vol van: “top tien meest walgelijke taarten”, “de zes meest weerzinwekkende venerische ziektes” of “top drie redenen waarom je vandaag je ontslag moet geven”.

Naja. Ik maakte genoeg lijstjes voor mezelf vroeger. Vandaag wil ik er toch eentje publiek maken. Gisterenavond de eer had erbij te zijn op het optreden van King Khan and the Shrines in de Vooruit in Gent. Een bijna religieuze ervaring. Ik dacht bij mezelf, “dit is een van de vijf beste optredens die ik ooit heb gezien”. En tot mijn verbazing wist ik ook nog welke de andere vier dan wel waren.

Bij deze, de officiële lijst van Vijf Beste Optredens Ooit:

  1. Los Banditos (DE) in de buurt van Herentals. Met een nagelnieuwe drummer die de band geen minuut rust gunde, en zorgde voor een bislijst die langer was dan de set. Heb het plezier gehad de Banditos verschillende keren aan het werk te zien, en ze werden maar beter en beter.
  2. Pine Box Boys (USA) in de Bromfiets in Boortmeerbeek. Na ze het jaar ervoren gezien te hebben in Schaarbeek kende ik hun nummer van buiten en kon ik ze woord voor woord meebrullen in Boortmeerbeek, tot groot jolijt van de zanger.
  3. Bee Dee Kay and the Rollercoaster (FR), voetbalkantine in Zoutleeuw. Wild, vettig, gevaarlijk, ongelooflijk ranzig en oh zo scheurend. Ik vermoed dat deze band spontaan in brand geschoten is is tijdens hun laatste optreden.
  4. Ray Collins’ Hot Club (DE) in Callela, Spanje, tijdens een meerdaags rock’n’roll festival. Ik wist niet dat dit nog kon, zo’n grote bezetting die zo wild te keer kan gaan en toch stijlvol blijft de hele tijd. Heb ze daarna nog teruggezien in Teuven (Limburg) en Sint-Niklaas. De sax stopt nooit met scheuren.
  5. King Khan and his Shrines (CAN/DE). Huilen van plezier. De King schonk mij van zijn whiskey en ik zal nooit meer dezelfde zijn. Mijn maat A. kreeg de bottine van een crowdsurfer tegen het voorhoofd, maar dat was geen hinder voor de lol.
Geef een reactie

