Nazdrovje

Gisteren gekookt voor vrienden. Russische bietensoep ofte borsjst, en goulash (Hongaars, maar alla).

Het herinnert me er aan dat met al wat er vandaag op de Krim en in Oekraïne gebeurt. Het is zo makkelijk om tijdens deze dagen te vergeten dat het telkens om mensen gaat. Het is zo makkelijk om de een of andere groep mensen aan te duiden als De Slechterikken. Dat is lekker makkelijk. Moeten we niet teveel nadenken.

Vriendschappen zijn een van de beste antistoffen voor dat vergif van vooroordelen en haat.

Mijn tante heeft vrienden in Oekranië. Ik heb een vriendin uit Rusland. Nazdrovje, en dat de rust snel mag terugkeren voor iedereen.

2 responses to this post.

  1. Inderdaad, wanneer we niet meer kunnen samenleven, krijgen we een cultuurverarming, voelen we ons nog meer bedreigd want ten koste gaat van het algemeen welzijn van de mens.
    Als kind dacht ik 40 jaar geleden ‘Vanaf het jaar 2000 na de geboorte van Christus is er nergens meer oorlog op onze aarde’. Hoe naïef moet ik toen geweest zijn. Dikwijls heb ik me afgevraagd ‘Wie stelt er nu eens geen realistische deadline waarop oorlog moet ophouden te bestaan?’

    Beantwoorden

  2. Niet naïef… Als elke soldaat zou weigeren te schieten dan komt het wel goed 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

