Tegen de muur

‘Tegen de muur’ was de favoriete straf van juffrouw Rita in het zesde leerjaar. Teveel kabaal? Tegen de muur! Aan de fietsen zitten knoeien tijdens de speeltijd? Tegen de muur! Huiswerk op tijd klaar? Tegen de.. oh neen, kus van de juffrouw en een bank vooruit!

Hier in 2012, eindelijk actie in huis! Na bijna twee jaren van kijken naar een spuuglelijk paarse* keuken krijg ik N zo ver de handen uit de mouwen te steken en er iets aan te doen.Eerste werk is een deel betegelen, kwestie van makkelijker te kuisen, beetje warmte isolatie en het maakt het toch net ietsje knusser. De huisbazin geeft me veel moed door keer op keer te benadrukken dat haar (toen) elf jaar oude dochter hun hele keuken vakkundig heeft betegeld. Dat zorgt voor uitdaging 🙂 Als een elfjarige het kan… Het angstzweet breekt me uit. Geen enkele man wil z’n gezicht verliezen door een mislukte klus in het huis.

Maar de dag begint goed. Na een extra stevig ontbijt vliegen we er in. Ik ben vrolijk en blij te merken dat mijn vrouw hard werkt, niet zeurt en een oog voor afwerking heeft. De afwerking zal ik aan haar en de buren moeten overlaten, we moeten even wachten op een natte zaag voor de tegeltjes aan de randen en rond de electriciteitsdoosjes. Wanneer ik terug kom in de zomer, is het tijd de overblijvende stukken muur heerlijk te overkladden.

*Noot: in het Japans is paars ‘murasaki’ (むらさき) en het is geen toeval dat ‘murasaki’ klinkt als ‘meurend zakje’… Bah wat een foeilelijke kleur.

Geef een reactie

