Noem eens een ding dat je mist

Het lijkt een vraag die ik vaak hoor, maar gek genoeg heeft nog niemand mij dat gevraagd.

Als ik de voor de hand liggende zaken en mensen even niet meetel (familie en vriendin, betaalbare lekkere chocolade,..) dan valt mij keer op keer op: goede muziek.

Jah, goede muziek is hier zeldzaam. Hoewel Nanaimo klein is, zijn er 4 tot 8 radiostations (afhankelijk van het weer). Helaas maakt het niet veel uit naar welke zender je luistert. Je krijgt steevast dezelfde selectie in roulatie:

  • 4 minuten reclame (met craaaaaaazy deals)
  • 2 nummers ‘adult contemporary’ (lees: zielloze pianodeuntjes)
  • 4 minuten reclame (deze keer met insaaaaaane deals)
  • 2 nummers truck drivin’ country
  • 1 top 40 hitje, in een stijl die vijftien jaar geleden al overgewaaid was in Europa

En binnen die genres hoor je nooit meer dan 2 bekende nummers na elkaar. Het kost zoveel om een bekend nummer te draaien dat je vooral Bkantjes en albumtracks hoort, van B-groepen. Een beetje zoals een Spaanse camping-discotheek in de vroege jaren ’90, maar dan zonder zon en badpakken. En in Spanje kon je tenminste nog de kleine straatjes induiken rond 2u ‘snachts en een zwoele verborgen flamenco sessie vinden. Ik zeg liever niet wat je hier in de kleine straatjes om 2u ’s nachts kan vinden.

Er is een vrije radio die goeie muziek draait, helaas vooral ’s nachts. Overdag zit vol met praatprogramma’s. Alhoewel: er is een operette- en belcanto uurtje!  Dat programma, en de klassieke uitzendingen op de nationale radio (helaas enkel te horen op droge dagen) zijn de enige momenten dat ik de autoradio niet afzet in afgrijzen.

Het kan verkeren, hoewel ik als puber gefascineerd was door alle lagen van Amerikaanse muziek, lijkt veel ervan nu zo hol en zielloos. Heel veel bands die wij als ‘rock’ klasseerden zijn eigenlijk countrybands. En als je dag in dag uit Engels spreekt en hoort, dan valt de magie weg. In Europa zingen we alles mee, omdat we toch geen flauw idee hebben waar de tekst over gaat. Een keer je echt luistert….Vous ne voulez pas savoir.

De remedie? Youtube uitpluizen. Ik herontdek de kwaliteit van veel muziek uit mijn kinder-en tienerjaren. Muziek waar ik wel naar luisterde, maar niet zo wild van was louter omdat het geen Amerikaanse muziek was. Maar herbekijk het optreden van The Radio’s in 1993 op de Grote Markt in Leuven, en je ziet een echte band, met goeie nummers, veel bezieling en overgave. Luister naar Tell Me What It Takes van Soulsister (ooit door de goegemeente in de ban gedaan omdat ze, ooh, technoritmes hadden gebruikt) en je hoort een betere song dan ik hier in twee jaren tijd kon horen.

Ter info, techno is nooit tot hier geraakt. Vrienden, zelfs muzikale vrienden, snappen er hier niets van. Er is hier gewoon geen dansmuziek. In de top 40 hoor je wel eens iets dat de klank imiteert van jaren ’90 rave muziek maar je kan er niet echt op dansen, zelfs niet op en neer springen. Techno heeft de bijklank van drank en pillen, en daardoor een stigma. Je kan in sommige gevallen beter niet zeggen dat je naar discotheken ging in Antwerpen haha. Durf je gabber draaien, dan beland je vast meteen in de cel :).

Best grappig, hoe ik als kind new beat, techno, house, rave, … afkeurde (omdat ik klakkeloos de stijl en mening van mijn ouders imiteerde) maar er stiekem toch gek van was. Hier kan ik, zeker wanneer N naar haar werk vertrokken is, lekker de bassen opzetten en mijn minidiscotheek beginnen.

Wat er ook compleet ontbreekt is zwarte muziek: geen hip hop, geen soul. Enkel de Mariah Carey-variant. Maar geen Soul2Soul, IceT. Zelfs geen Euro-afro, zoals Snap.

Een kleine selectie, voor mede-expats die snakken naar wat Euro-boenk, in haar vele gedaantes:

4 responses to this post.

  1. Posted by Depaa on december 4, 2012 at 5:37 pm

    Noem eens ding dat je mist: Jou, Naomi en Suzu

    Beantwoorden

  2. Posted by lieve on december 6, 2012 at 12:53 pm

    Wat zal je hier vanaf januari kunnen bjitanken inzake ‘mooie en originele’ muziek. Zet je al maar schrap.

    Beantwoorden

    • Een van de oplossingen die we hier gebruiken is internet radio 🙂 Naomi heeft een licht klassieke zender uit Nederland, en soms luisteren we naar Radio 2. Enige nadeel: wanneer wij wakker zijn is het nacht in Europa, dus we horen meestal de nachtuitzendingen (die soms wat slaapverwekkend kunnen zijn haha)

      Beantwoorden

Geef een reactie

