Wat voor weer is het daar?

De vraag wordt vaak gesteld door familie in Belgë, en wordt vaak gevolgd door een foute voorspelling, die telkens charmeert door haar vastberadenheid.

Het grappige is dat Canada een onmetelijk groot land is, met heel veel verschillende klimaatzones. Terwijl het in Québec vorig jaar in maart 25 graden was, raakten we hier niet boven de 5.
Om nu voor eens en altijd van de gekheid verlost te raken presenteer ik u, tadaa, het klimaat van Nanaimo.

Je kan zeggen dat we hier in een mild regenwoudklimaat leven. Temperaturen gaan zelden lager dan 5 in de winter, en zelden hoger dan 25 in de zomer. Met een regenseizoen van half oktober tot half juli (met een paar pauzes van enkele dagen in de lente), en een droog seizoen van half juli tot half oktober. Negen maanden regen? Zo goed als. Regen, of mist, of dicht bewolkt.  Gezien het altijd vochtig is, kan 5 graden verdraait koud aanvoelen, en tijdens de zomer blijft het altijd klam.

Hoe warm en goed het buiten voelt, hangt af van zon en wind. Sta je in de zon, en uit de wind, dan is het altijd warm. Sta je in de wind, en uit de zon, dan is het altijd koud. De oorzaak is eenvoudig: de wind komt meestal uit het noord-oosten: koude poolwind. En de ozonlaag is hier een pak dunner dan in België, waardoor de UV straling je makkelijker warm houdt.

Vandaag, eind november,  is er voor een keertje zon, en wanneer ik op ons terrasje uit de wind zit, kan ik comfortabel een uurtje mijn boek lezen zonder warme kleren. En in de zomer moet ik vaak om de twee minuten verhuizen om toch maar uit de schaduw te blijven, want dan is het meteen koud.

Het effect van zo’n zonnige dag in het regenseizoen is heerlijk. Tonnen energie, goed geluimd. Ook Suzu is meteen wild, en wil tegelijk op vogels jagen, de poes van de buren bevruchten (wat hij niet kan, gne gne gne) en zich wassen. Je kan de conflicten in zijn kleine hersenpan voelen knetteren, terwijl zijn kleine lijfje spastisch heen en weer springt tussen de verschillende mogelijkheden.

Ik maak van de gelegenheid gebruik om een Van Rompuy’ken te doen, en een haiku op te dragen aan de dag. Strikt genomen volg ik de regels niet, maar als beginnende dichter geef ik mezelf wat speling.

十一月のあつい日

木からたくさんの鳥がきこえます

くろ猫は元気です

6 responses to this post.

  1. Posted by lieve on november 26, 2012 at 10:15 am

    Zeg grapjas, wanneer ga je eens deftig Nederlands schrijven? 3 regeltjes en ik versta er niks van… hoe lang ga je ons in spanning houden met de vertaling ervan.

    Beantwoorden

  2. Posted by Depaaa on november 26, 2012 at 7:45 pm

    Als ik iets niet begrijp zeg ik altijd “misschien”, dat komt ook in het Japans wel goed

    Beantwoorden

  3. Posted by Depaa on november 27, 2012 at 4:51 pm

    Neen, wel een koreaanse maar die spreekt frans en nederlands (dat helpt dus niet:)

    Beantwoorden

Geef een reactie

