Trans Canada Trail, prelude

Er loopt een pad doorheen heel Canada (meer details hieronder) en ik besluit er een stukje van mee te pikken. Op Vancouver Island loopt het Trans Canada Trail (TCT) van Nanaimo tot Victoria. Mijn plan is om stukje bij beetje het traject te verkennen, bv in brokjes van 2 dagen.  Wanneer het ‘in de vingers zit’ lijkt het me dan een heerlijk gek idee om het hele traject te wandelen. Dat zal een dikke week tijd kosten, misschien twee.

De eerste etappe wordtvan  Nanaimo tot Ladysmith. Omdat ik wil vermijden al van in het begin verloren te lopen jog ik het begin van de route. Via een bergrug gaat de weg tot het dorpje Extension (heerlijke plaatsnaam vind je niet? ‘Woa woende gaa? In d’Ooêtbraading’). Ik ontdek een geweldig stukje hedendaagse shamanistiek (wachten op foto’s tot ik het traject opnieuw doe met rugzak en camera) en heb het vreemde gevoel helemaal weg te zijn van de beschaving, ook al loopt het pad niet zo ver van de grote snelweg.

Wordt vervolgd!

(Het Trans Canada Trail is meer een imaginaire verbinding tussen heel wat plaatselijke paden, al wordt er hard gewerkt om alle stukken ook effectief met mekaar te verbinden. In sommige gevallen moet je tijdelijk langs de openbare weg of door een stad, maar bv steden proberen groene corridors aan te leggen, er worden bruggen gebouwd over rivieren etc).

5 responses to this post.

  1. Hallo Thomas
    Het is al een lange tijd geleden dat ik nog iets van me heb laten horen, maar dat neemt niet weg dat ik je blok niet meer zou raadplegen.
    Ik merk dat je het goed stelt en er is nogal je drang naar avontuur. Dat is goed.
    Lucia en ik zijn morgen 25 jaar getrouwd. Om dat te vieren en omdat Lucia al 6 jaar Italiaans studeert, gaan we naar het plekje ‘Punta Lucia’ in Italië dat ik toevallig ontdekte … maar daarvoor moeten we met de wagen 2500 km rijden richting Etna. Het wordt dus nog leuk … . Ons tentje gaat alvast mee en de wandelschoenen en rugzak liggen klaar.
    Omdat onze regering beslist heeft dat ik langer mag werken (tot 65 jaar) hoop ik wat meer tijd te maken voor wat meer verre reizen.
    Met het ouder worden (55 jaar) merk ik hoe hier alles zo snel veranderd in onze onmiddellijke omgeving. Onze stad Hasselt ondergaat voor de 2 keer vrij snel na elkaar een werkelijke metamorfose. Buildings rijzen als paddenstoelen uit de grond maar men besteed eindelijk wat meer aandacht aan ruimtelijke ordening. Of dat allemaal beter is? In Hasselt verwacht men alleszins een bevolkingstoename van 20.000 personen in een periode van 10 jaar. Onze stad zal dan 100.000 inwoners rijk zijn.
    Het milieu maakt me toch wat ongerust omdat we de laatste jaren meer last krijgen van extreme weertoestanden zoals tornado’s en korte maar zeer hevige regenbuien tijdens de zomer. Mijn prognose is dat dit nog 10 jaar gaat duren. Zomers worden natter en wat kouder door de invloed van het afsmelten van de ijskap op de Noordpool. Ik verwacht dan ook niet anders dat na deze periode we ’s zomers pas echt gaan puffen. Aan onze kust is men overal op verschillende manieren bezig om de kustlijn op te hogen door het aanleggen van nieuwe duinen richting zee, het opspuiten van zand of zeearmen van rotsgesteente.
    Ik heb de Belgische windmolenparken in zee nog altijd niet gezien. Weet je nog dat er zoveel protest was wegens horizonvervuiling?
    In ieder geval wens ik jullie samen nog een mooie zomer.
    Groetjes
    Jan & Lucia & Nele

    Beantwoorden

    • Dag Jan!!!
      Blij van je te horen. En blij te horen dat jij ook nog flink wat avontuur in het bloed hebt. Ik ben nu bijna een jaar met Japans bezig, maar zonder klas of leraar gaat het nogal traag. Alhoewel, Naomi en ik hebben elke dag een beetje minder Engels nodig om mekaar te verstaan.
      En ja, op zich klopt de filosofie van de regering: we leven allemaal een pak langer, dus wie het kan zal ook langer moeten werken. Maar je hebt groot gelijk dat je dus ondertussen meer van het leven geniet. Wie op zijn pensioen wacht om `dan eindelijk alles te doen wat ie nog wilde doen’ die komt bedrogen uit.

      Waw, Hasselt is dan groter dan Nanaimo! Er is niets aan te doen, we zijn met steeds meer mensen dus er zal altijd minder plaats zijn. Mensen klagen hier ook dat Nanaimo te snel gegroeid is. En dat is zo. Als groei gespreid wordt dan kan een stad evolueren, maar de vastgoedjongens drijven het vaak te hard. En dan kunnen bv nutsvoorzieningen niet meer volgen, wordt de sociale structuur uit mekaar gerukt.. Een fijn tegenvoorbeeld: gisteren kwam er op de vergadering van het buurtcomite een ontwikkelaar zijn project voorstellen voor een onbebouwde hoek. Tot ieders verbazing en opluchting wordt het geen apartementsgebouw, maar 4 kleine alleenstaande huisjes, met een privetuin en een gedeelde tuin.

      En haha ja ik las over het protest tegen de molens. Er zijn zelfs mensen die klagen dat er aan de zee zoveel meeuwen zijn.. Anderszijds, als een grote ondernemer een plan heeft, en veel poen, dan is er weinig tegen te beginnen. Jan De Nul (de baggeraar) heeft nog altijd het plan niet begraven om Belgische Eilanden te maken (nu hun klanten op het Arabisch schiereiland in de financiële penarie zitten).

      Het klimaat… ik weet dat kleine schommelingen altijd voorkomen, en dat het klimaat altijd zal blijven veranderen. De fundamenten van het klimaat van onze planeet (ozonlaag, afstand tot de zon, omwentelingssnelheid etc) veranderen sowieso de hele tijd, voortdurende klimaatverandering is dus onafwendbaar. We kunnen alleen ons best doen om zo weinig mogelijk ander leven mee in de dieperik te duwen.

      Maar daar in Limburg zit je goed hoor. De zee is in de afgelopen miljoenen jaren niet veel verder dan Haacht (dichtbij Kampenhout Sas) gekomen. Stel je voor… België loopt onder en iedereen moet asiel zoeken in Limburg… Dan moeten er taallessen komen om al de andere een toontaal aan te leren hahaha. `Neee, het is niet broere! Het is broëeèére!’

      Oh en… dat school afstomend kan werken daar ben ik me van bewust… De kinderen van de huisbaas hier kregen thuisopvoeding tot de dochters doorhadden dat alle eerste lieven op het schoolpein worden buitgemaakt haha.

      Beantwoorden

  2. Thomas

    De URL wijst naar een heel bijzondere voordracht over ‘education and creativity’. Ik denk dat het je heel zeker zal interesseren.

    Groetjes

    Jan

    Beantwoorden

  3. Posted by Depaa on augustus 2, 2012 at 4:20 pm

    Zoiets als de GR.5 hier in Europa (van de Noordkaap tot de Middelandse zee). In 1975 wou ik er aan beginnen, stukje bij beetje,het is er niet van gekomen maar misschien doe ik ooit de Trans Canada in de plaats (of toch een stukje ervan)
    🙂

    Beantwoorden

    • Een oude collega van mij (Jan kent haar ook) doet met vriendinnen elk jaar een stuk van de GR5. Ze zijn wel pas ter hoogte van België begonnen. Dat staat voor mij ook op het programma mocht ik lang genoeg tijd hebben. 😉

      Beantwoorden

Geef een reactie

