Kopje thee, deel 2

´s Avonds maak ik graag een kopje thee of 2,3,4. Wanneer ik er de tijd voor heb doe ik dat graag op de Gong Fu (is hetzelfde als kung fu) manier. In dit geval kan je Gong Fu vertalen als `doe je best´. Een van de dingen die er speciaal aan zijn is dat je verschillende kopjes goeie thee drinkt, eerder dan een grote pint vol pissewater. Het gevolg daarvan is dat je maar weinig theeblaadjes nodig hebt. En mijn `kleine’ theepot is eigenlijk nog te groot. Vaak moeten we de volgende ochtend de theeblaadjes weggooien. Om die zonde te vermijden ga ik op stap naar een kleiner theepotje. Ik ben een mens met veeel vertrouwen in de goede wil van anderen (ofte naïef’)  en ga weer langs bij de theewinkel van vorige keer. De verkoopster van vorige keer is er niet, wel de eigenares. Wanneer ik zachtjes, zonder verwijten, mijn relaas doe van vorige keer valt haar mond open. `Die pot is inderdaad alleen maar decoratie!´ Ze voelt er zich duidelijk slecht om dat de verkoopster dat niet wist, en wanneer ik mijn nieuwe klein theepotje afreken aan de kassa, schuift ze me een extra potje (‘reismodel’) toe  als cadeau.

We tetteren nog wat verder over thee, en wanneer ik nonchalant zeg dat ik het teveel aan thee gebruik om de planten water te geven (tip! Thee zit vol goeie dingen voor je moestuin) slaat ze haar ogen ten hemel, en zucht zwoel ‘ik ook’.

2 responses to this post.

  1. Posted by lieve on juli 31, 2012 at 2:28 pm

    Is het een stenen theepotje of ?

    Beantwoorden

  2. Dit is klei, ongegelazuurd. Dat laat een beetje lucht door. Moeder, ik kijk er naar uit om eens een lekker kopje thee voor jou te maken haha.

    Beantwoorden

Geef een reactie

