Kopje thee

Hoe maak je thee zonder gas of electriciteit? Zoals de oude Chinezen, natuurlijk, op een vuurtje. Hoe hou je dat vuurtje onder controle? Door het in een potje te stoppen. In de theewinkel zie ik een ‘nilu’, een soort kleinen pot met luchtgaten, bedoeld om een kleien pot met water aan de kook te brengen. Fan van al wat exotisch is, haal ik de buit binnen. Het is heet buiten, en ik ga sla een wildeman aan het experimenteren. Enkele brokjes houtskool uit het kampvuur redden, en hopla! Een lekker warm vuurtje in de pot. Veilig, draagbaar en goedkoop.

Maar het mag helaas niet zijn.. De pot die ik kocht is bij nader inzien bedoeld als decoratie, het is met andere woorden ‘geen echte’. Dat wordt pijnlijk duidelijk wanneer de dunne kleinen wand uit mekaar kraakt onder de hitte. Scherven brengen geluk zegt men. Ik recupereer de scherven om een lelijk plastic deksel in de tuin mee te maskeren.Ondanks het gefaalde experiment schenken we ’s avonds toch een heerlijk kopje thee. En de buurvrouw brengt wat bloemen van haar bonenplant voor N.  Een dikke mot besluit ons gezelschap te houden aan de binnenkant van onze lamp.

Ondertussen blijf ik natuurlijk wel op zoek naar ‘een echte’ nilu. Via een Fransman die in Taiwan woont zou ik er wel eens kunnen aangeraken.

Ook op het menu: de oogst aan look ‘vlechten’ (al ben ik barslecht in al wat fijne motoriek betreft) en een geslaagde bananencake*. Over die cake: Ex collega Casey komt langs voor het avondeten. Het is de eerste keer dat hij blijft eten, dus ik check grondig of hij enig probleem heeft. “I’ve got a stomach of steel” zegt hij. Niks is hem te zwaar. De pikante Thaise kip gaat er vlot in. En ik herinner me het bbqkip-incident op het werk, waar hij gemarineerde kippevleugeltjes had meegebracht voor de collega’s, eigen recept. Iedereen zwaar ziek op de werkvloer, maar hij had niet het minste last. Mister Stomach of Steel dus. Maar na een hapje cake piept hij plots paniekerig “zit daar banaan in? Ik krijg astma van banaan!”

One response to this post.

  1. Recept voor de banencake zoals ik het op Het Net vond:

    CAROB CHIP BANANA BREAD (vegan + wheat-free!)
    Adapted from Simple Treats, by Ellen Abraham

    Ingredients:
    2 mushed bananas (~1 cup)
    Scant 1/4 cup veggie oil (I used olive oil)
    1/4 cup maple syrup
    3/4 cup soy milk (or skim milk if not vegan)
    1 tsp apple cider vinegar
    2 tsp vanilla
    3/4 cup carob chips
    1/2 cup chopped dates
    1 cup barley flour
    3/4 cup quick oats
    1 tsp baking soda
    shot of lemon juice
    1/2 tsp cinnamon
    1/2 tsp salt
    1 tsp guar gum

    Method:
    1. Pre-heat oven to 350 degrees and grease a 9×4 in loaf pan with oil
    2. Mash the bananas in a small bowl, then add the next 6 ingredients (up to and including the carob chips)
    3. In a larger bowl, combine the rest of the ingredients (dry) and make sure they’re evenly distributed
    4. Whisk the wet ingredients into the dry ingredients then pour into loaf pan (do not over-mix)
    5. Bake at 350 for 30 min, then turn it around so it cooks  evenly  for another 25-30 mins
    6. Let cool and enjoy!
    This yeilds about 14 pieces at 166 calories each.

    Beantwoorden

Geef een reactie

