lego is niet universeel

Een kleine revelatie terwijl ik door Toys R Us wandel: lego is niet universeel.

Natuurlijk zijn er altijd de verschillen in franchises (lego rond een film die bv niet in de zalen komt in Europa zal ook geen Europese sets hebben). En natuurlijk zullen er in rijke landen meer grote sets te vinden zijn. Zo vond ik enkele jaren heel wat exclusieve star wars lego in Luxemburg. En zo heb je bv veel kleine doosjes in België met 1 mannetje en een klein autootje.

Maar daar heb ik het niet over. Het zit’m in de onderwerpen van de gewone “lego stad” doosjes. Er zijn hier bijna geen lego treinen te vinden. Waarom? Omdat er hier ook bijna geen echte treinen zijn. Niemand geeft er een moer om. dus kinderen verlangen ook niet naar lego treinen. Maar wel vind je hier sets rond boswachterscabines, grote trucks, mijnbouw, kampeerwagens.

Tot zover mijn abstracte redenering. Ik neem een kijkje op de lego websites (.com en .be) en vergelijk. En wat merk ik.. De Europese lego stad is exact hetzelfde. Op minder dan twee jaren tijd is mijn mentale beeld volledig vervreemd van de werkelijkheid. (Want oh ja, ik patrouilleerde zowat elke week door de lego rayons, dus ik wist heel goed welke sets en onderwerpen er te koop waren). Dan blijft de vraag: is er op korte tijd een grote invloed geweest van Amerikaanse onderwerpen naar Europa?

Niet dat dit onderwerp diepgaande journalistiek verdient, maar wie een idee heeft, is altijd welkom commentaar achter te laten 🙂

* (wees gerust, ik heb niets nieuws gekocht 😉 )

3 responses to this post.

  1. Posted by Depaaa on juli 13, 2012 at 8:29 pm

    Wat lego betreft weet ik niet maar ik schuim alle sites ivm soldaatjes af en ik merk dat het amerikaanse publiek lak heeft aan de Napoleon figuurtjes maar gretig uitkijkt naar Civil War mannetjes. Yeah, ieder zijn ding dus.

    Beantwoorden

  2. Inderdaad. Cowboys en Indianen zijn ook nog altijd populair. Riddertjes zie je hier bijna niet.

    Beantwoorden

  3. Posted by jaak on juli 17, 2012 at 8:17 am

    Hallo Jo,

    Je weet allicht nog dat filosofie niet ècht mijn ding is; het was overigens het enige vak waarop ik in het hoger onderwijs ooit gebuisd was! Maar als ik sommige van die beschouwingen lees denk ik soms: “ja joeng, dat is allemaal heel interessant, maar hoeveel boterhammen kan ik daar nu mee kopen?” Als ik dan zie hoe een simpele boer – of gg – een zaadje in de grond stopt, dat geduldig verzorgt en na verloop van tijd de vruchten oogst, dan ZIE ik dat die man IETS NUTTIGS heeft gedaan waarvan hij een aantal medemensen mee kan laten genieten!
    Maar ja, daarom ben ik waarschijnlijk altijd maar een simpele boer gebleven…

    Beantwoorden

Geef een reactie

