La grande recolte et la grande bouffe

Afijn, niet zoooo grande, maar toch! De boerenkool doet het goed, we hebben er al flink van gegeten. De spinazie nadert haar einde. Het is te warm, en hij gaat in het zaad. Dat ga ik wel proberen te recupereren wanneer het rijp is. Mijn eerste stapjes op het terrein van teeltselectie haha. De knoflook is ook klaar, en we halen een grote oogst binnen, die nu te drogen ligt. Met een beetje geluk is dat genoeg om de winter door te komen. Binnen twee weken kan ik het wagen om de stengels in mekaar te weven voor esthetisch plezier. Het staat goed en houdt vampieren weg. En voor je lacht, weet dat er geen vampieren op dit eiland zijn. Het moet dus wel werken!

De basilicum heeft ook opeens besloten het goed te doen, en ik maak mijn eerste eigen pesto. Jeuj 🙂

De dille doet het zo goed dat ik er geen blijf mee weet. Waarschijnlijk haal ik de zaadjes ook binnen om er thee van te maken in de winter. De peterselie daarentegen groeit maar heel traag. Waarschijnlijk moet ik de grond wat becomposteren volgend jaar. (dille doet het beter in armere grond)

Op weg naar de moestuin zie ik een ouderwetse kledinglijn met katrol. De eerste die ik zie in Canada. Ik weet niet waarom, maar het zicht van was die in de zon hangt te drogen maakt me blij.

2 responses to this post.

  1. Posted by lieve on juli 9, 2012 at 12:14 pm

    Jij denkt al vooruit: wintervoorraad aanleggen dat is inderdaad niet slecht. Ik voel mijn vingers terug jeuken als ik aan vroeger denk toen we zelf een grote moestuin hadden met alles erop en eraan…. mooie herinneringen zijn het.

    Beantwoorden

  2. Ja, we moeten plannen: een deel van de look is voor directe consumptie, een deel om volgend seizoen opnieuw uit te planten en de rest drogen voor de winter.
    Jammer dat ik vroeger er zo weinig interesse in had, en daarna meestal binnen bleef tijdens de zomer. Maar je kan nog altijd veel kruiden doen groeien he. Hoe doet de composthoop het?
    Ik focus op groenten die het goed doen in dit klimaat, die ik graag en veel eet en waarvan ik normaal gezien de zaden moet kunnen recupereren. Veel mensen hier zijn gek van tomaten kweken, maar dat zie ik als vooral heel veel werk, lage kans op oogst voor iets dat ik maar af en toe eet.

    Beantwoorden

Geef een reactie

