Van brood…

Word je groot? Van korstjes krijg je borstjes? Ik weet alleen dat ik steeds weer een raar gevoel in mijn maag krijg nadat ik brood eet. Zowel zelfgemaakt als uit de winkel. Dat, en het feit dat ik nog steeds zo mager ben, zet me aan het denken.
De afgelopen jaren heb ik veel moeite gedaan om mijn gezondheid op te krikken. En het resultaat mag er zijn!
Door van sigaretten, alcohol, melkproducten en gefrituurd eten weg te blijven en veel te sporten heb ik mijn hooikoorts zo goed als klein gekregen en mijn darmen grotendeels in het gareel gebracht. Maar hoe meer je op je gezondheid let, hoe opvallender het wordt wanneer er iets mis is. En dat brood blijft me verontrusten.
Ik lees meer en meer over glutenallergieën, en ik ga de proef op de som nemen: 2 maanden zonder, en dan evalueren of ik me beter voel of niet.
Hoewel gluten (een proteïne in veel graansoorten) in zowat alles zit dat de moderne mens eet, zou het voor mij geen al te grote aanpassing mogen zijn. Koekjes at ik al niet. Havermoutpap (ontbijt van elke dag) is oké, ik kan alternatieven vinden voor brood (ik fabriceer iets dat qua smaak veel weg heeft van Indonesische spekkoek) en voor pasta gebruik ik Soba noedels van boekwijt (njam njam njam).
Wordt vervolgd 🙂

Ander nieuws van het kookfront? Awel ja 🙂 Binnenkort houden we hier weer een kookfeestje, en ik heb me op het dessert gestort (het maken ervan toch) en werk me suf aan vier smaken ijsroom (pistache, groene thee, zwarte sesam en bosbessen). Als je weet dat 1 portie maken inhoudt dat je een hele namiddag lang elke kwartier die pot uit de vriezer mag nemen en omroeren dan weet je wel hoe omvangrijk dat werkje is 🙂 )
Natuurlijk moeten we voorproeven 😉

En we smullen van een stukje van Naomi’s oogst, heerlijk paksoy 😀

8 responses to this post.

  1. Posted by lieve on maart 28, 2012 at 9:55 am

    Ik ben eerst begonnen met bruin, glutenvrij brood te kopen en verdraag dit zeer goed. 3 kleine sneetjes zijn voldoende om de maag te vullen. Het is logisch dat dit brood niet veel rijst.
    Nu heb ik glutenvrije, wiite bloem gekocht en er zelf brood mee gebakken. Anders van smaak maar even vlot te verteren. (500 gr coelikabloem, 325 ml water en 11 gr korrelgist. 2x laten rijzen onder doek en dan 50′ in een voorverwarmde oven bakken.)

    Ook de combinatie van brood met zoetbeleg is moeilijk te verteren.

    Beantwoorden

  2. Goed idee! Ik maak nu iets dat idd goed vult en goed smaakt, maar ik ga eens proberen er meer soyamelk bij te doen, mss dat het dan ietsje groter wordt.
    Gekke tip: korianderzaad en karwijzaad in het deeg geeft het een heel speciale smaak!

    Beantwoorden

  3. Posted by lieve on april 2, 2012 at 11:48 am

    Waarom doe je er soyamelk bij? Brood maak je toch met water, tenzij je een melkbrood of rozijnenbrood wil maken.

    Beantwoorden

  4. Experimenteren he 🙂

    Beantwoorden

  5. Posted by lieve on april 23, 2012 at 7:43 am

    Ik ben met Denise naar Haacht gereden naar ‘De Kloostermolen’. In een piepklein winkeltje staan wel honderden zakken, zakjes bloem, meel van allerlei soorten en kleuren, ook bio-bloem. We hebben ons laten adviseren door de uitbaatster en hebben o.a. Speltmeel, Rijstmeel en Boekweitmeel en Havermeel gekocht. Ze had ook nog maismeel maar daar reageer ik niet goed op.
    Recept: 250 gr. boekweitmeel en 250 gr. rijstmeel
    2 soeplepels olie, 400 ml water, 1 dopje gist en wat zout.
    Er is zoveel water nodig bij dit recept omdat rijstmeel enorm veel water opslorpt. En boekweitmeel kan nooit alleen gebruikt worden omdat het dan brokkelt.
    Meel is te verkiezen boven bloem omdat hier nog alles in zit, bij bloem is dit gezeefd.
    Dus de komende dagen ga ik experimenteren, zoals jij zeker?

    Beantwoorden

  6. Posted by lieve on augustus 6, 2012 at 9:53 am

    Op de website van http://www.dekloostermolen.be vond ik nog een naam van bloem of meel dat ik nog niet kende: teffbloem. Ik weet niet hoe je dit vertaalt maar het wordt aanbevolen voor sportievelingen.
    Bij de volgende aankoop ga ik eens kamutbloem proberen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

