Larie en Apekool

Telkens ik die uitdrukking hoor, zie ik een tierende Lambik voor me, terwijl Sus en Wis hem proberen tegen te houden.

Dat gezegd zijnde.. Een collega bracht vorige week “kale chips” mee naar het werk. Stukjes boerenkool, gemarineerd en dan gevriesdroogd. Heerlijk njammie njammie 🙂

Dat zette me aan het denken. Ik heb nog nooit geprobeerd iets met kool te maken.  Deze week probeer ik twee recepten uit, en als ze allebei meevallen dan ga ik proberen zelf ook boerenkool te kweken.

Recept 1: Lam op z’n Romeins.

Met boerenkool, rijst, kaneel, ui, knoflook, chili’s, limoen en een lekker stukje lamsvlees. Ik denk niet dat de oude Romeinen het zo aten, maar ik associeer gemakkelijk 😉
De kool is lichtjes zuur van smaak, wat lekker contrasteert met de diepe smaak van het lam. En het maakt de rijst onbeschrijflijk veel interessanter 🙂

(Bron: bbcgoodfood.com. De BBC website staat vol met redelijk betrouwbare en eenvoudige recepten.)

Recept twee: later deze week 🙂 Stay tuned!

Daarnaast even over brood bakken: na veel experimenteren met de hoeveelheid water heb ik nu eindelijk een goeie mix te pakken. En nu lukt het om veel meer met de vorm te spelen. Joepie! Ik giet er ook wat extra granen bij om het interessant te houden 🙂

Maar het is heerlijk om meer en meer “basiszaken” onder de knie te hebben. Minder stress, minder miskleunen en minder rampen in de keuken.

En Suzu? Die blijft er stoïcijns onder.

En tot slot: worteltjes! Eindelijk! We hebben de wortels vorig jaar te laat gezaaid, en het gevolg is dat ze te klein zijn, maar wel lekker 🙂 🙂 🙂

2 responses to this post.

  1. Posted by lieve on maart 14, 2012 at 11:21 am

    een suggestie voor het brood als ze de bloem en het meel hebben: speltbloem en speltmeel. Heel licht verteerbaar en je kan het met andere bloem mengen.
    Bij Bioplanet zijn nu ook speltkoekjes gezoet met speltsiroop verkrijgbaar… ik ga ze proberen.
    De wortelen zien er lekker uit…
    Kokkerel maar verder.
    mama

    Beantwoorden

  2. Ik gooi nu een beetje boekwijt en wat andere granen in het brood. Dat maakt het alvast interessanter.

    Beantwoorden

Geef een reactie

