Puzzelpret


Wat doet een scooterrijder tijdens het regenseizoen? Bussen.
En wat doe je een uur lang op een dampende, stinkende en wiebelende piepbus? Puzzelen.

Stijn, mijn reisgenoot in Japan, had altijd een paar puzzelboeken bij voor de lange uren op de trein of in de bus. Hij is een van die mensen die zichzelf blijven “upgraden”.
Een kei in logica en wiskunde, maar hij voelde zijn beperkingen in taalvaardigheid, en voelde zich nooit echt tiptop wanneer hij Japans probeerde te spreken.
Ik zit omgekeerd in mekaar. Taal gaat vlot, maar wiskunde en abstracte logica was jarenlang een hindernis.

Zo ontdekte ik pas op mijn 18e dat ik niet kon hoofdrekenen. Blijkbaar had ik al die jaren “gecijferd” op een mentaal blad papier. Geen wonder dat ik bleef worstelen met ingewikkelder dingen. Toen ik dan eindelijk de juiste manier begon te gebruiken ging er een wereld voor me open. 188 x 4? Da’s toch gewoon (200×4)-(12×4)? Jeej 🙂

Och jee, wanneer ik terugdenk aan de talloze radeloze leerkrachten in de basisschool… Wanneer ik denk aan mijn goede tante Annie die mij tijdens vakanties probeerde enthousiast te maken voor puzzelboeken…
Wanneer ik het gezicht van mijn lerares wiskunde in het eerste jaar leraaropleiding voor de geest haal toen ze doorhad welke vreemde kronkels ik gebruikte om te kunnen rekenen…
Wanneer ik de verbazing zag in de ogen van mijn toenmalige vriendin toen ze een paar kinderspelletjes uit haar logopedisten-kist haalde en ik mijn pret niet op kon bij het oplossen van verkeerspuzzels, ruimtelijk inzichtpuzzels etc etc.

Toen ik hier in de boekenwinkel een paar wiskundepuzzelboeken vond zag ik een uitdaging voor mezelf. Het is op de tanden bijten, want veel van die boeken gaan er van uit dat je toch flink wat voorkennis hebt. Maar bij elk nieuw type puzzel dat ik tegenkom knetteren mijn hersenen en voel ik als het ware de nieuwe verbindingen ontstaan. Awesome, zoals de Canadianen zeggen.

En zo haal ik dus bij elke wacht gelegenheid een puzzelboekje boven, vliegt de tijd voorbij en word ik wat slimmer met elke pagina. Ach, als wijzer worden ook maar zo snel ging 🙂

9 responses to this post.

  1. Posted by lieve on februari 15, 2012 at 8:35 am

    Dat hoofdrekenen, of het gebrek eraan, zal je zeker van mij geërfd hebben. Rekenpuzzels en vraagstukken laat ik nog altijd links liggen, taalpuzzels neem ik des te meer in de hand.
    Veel plezier ermee en hopelijk kan je met de tijd kampen met nonkel Jef of met Jaak.
    mama

    Beantwoorden

  2. Posted by Femke on februari 22, 2012 at 8:00 am

    Die Stijn ken ik precies 🙂
    Die puzzelboekjes verschijnen niet alleen als hij urenlang op de bus of trein moet zitten, maar ook net voor het slapengaan komen de boekjes naar boven. Heel romantisch! 😀

    Hopelijk raken we snel in Canada (lees: als ik geld heb), want hoor van alle kanten dat Canada echt de moeite waard is.

    Groetjes Femke

    Beantwoorden

  3. Posted by Stijn on februari 22, 2012 at 10:21 am

    Hey Thomas,

    Dat japans dat was inderdaad echt chinees voor mij!
    Geef mij maar computertalen. 🙂

    groetjes

    Stijn

    Beantwoorden

  4. Posted by jaak on februari 26, 2012 at 11:11 pm

    Hallo Jo – Thomas! (zou je niet beter je naam in Jomas of zo iets veranderen?)
    Ik lees nu pas perrongeluk je tekstje van 6 december ivm treinen in Canada.
    Dat herinnert me eraan dat ik in illo tempore correspondeerde met een Canadese amateur uit Alberta die gehuwd was met een dame uit Leuven (da kan niet slecht zijn hé) en aan wie ik postzegels bezorgde en hij stuurde me elk jaar een mooie spoorwegkalender. Maar dat is ondertussen ook al weer heel lang geleden!
    Hopelijk zijn jullie ondertussen (het is hier nu maandagmorgen 0.08 u) heelhuids thuis aangekomen zodat je weer aan het bakken kan slaan!

    Beantwoorden

  5. Posted by Depaaa on maart 4, 2012 at 9:24 pm

    Spinaaazieee, beurk,
    Jepa

    Beantwoorden

  6. Posted by Aya on april 2, 2012 at 11:19 am

    I’m a loser when it comes to word puzzle. hahaha

    Greetings from Manila! 🙂

    Beantwoorden

  7. Here I can’t do word puzzles, either English has so many synonyms that I just can’t get any crossword puzzles done. So I learned to love math haha.
    Greetings from Nanaimo 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

