Bootjes kijken

J, mijn moeder’s partner is een fervent treinliefhebber. Ik moet denken aan “de tijd” toen mensen nog lijsten bijhielden van treinen, en er nog almanakken verschenen met “alle” treinen in, inclusief schema’s, bouwjaar, etc.
Vorig jaar in Japan kwam ik in Den Den Town in Osaka. “Den” betekent electriciteit in het Japans, en zo komt deze wijk vol gigantische electronicawinkels aan zijn naam. Een van de fijne winkels was een tien verdiepingen tellende modelbouwwinkel. Tien! Waarvan vier gewijd aan treinen. Denkend aan J kocht ik een boekje (in het Japans, maar dat mag geen bezwaar zijn) van een oude Japanse dame die een fotoreportage had gemaakt van 1 bepaalde Japanse treinlijn.

In deze tijden is het bijna ondoenbaar geworden om nog op die manier trein”afficionado” te zijn: er zijn teveel treinen en alles verandert te snel. De “betekenis” is weg.
Hier in Nanaimo hebben we daar een alternatief voor. De haven is redelijk groot, maar toch zijn er maar enkele containerschepen die hem aandoen.
Telkens we op de ferry zitten (naar Vancouver of naar Gabriola Island), of bv zichtbaar vanaf het park aan Duke Point (aka Jack’s Point) zien we enkele mastodonten stilletjes dobberen. Ook al is de Strait of Georgia “maar” een binnenzee, het kan er behoorlijk stormen. En hier, beschut door Gabriola eiland, is de veiligste plek om aan te meren.

Ik begon me af te vragen waar ze vandaan kwamen, wie de matrozen zijn, welke havens ze aandoen.

Tot nu toe heb ik twee schepen kunnen identificeren:
De Ocean Hawthorn is 159 op 26 meter, uit Panama. Ligt nu in de haven van Vancouver en heeft nog geen bekende nieuwe bestemming.
De Orient Adventure is 180 meter lang op 30 meter breed. Vaart onder Cypriotische vlag en meerde 5 uren geleden aan in Shanghai. Volgende halte: terug naar Vancouver.

Met hen reis ik vootaan stilletjes mee.

2 responses to this post.

  1. Posted by Ievy on december 17, 2011 at 10:47 am

    Hey Thomas,

    Sorry voor mijn late reactie maar zo verhuizen en zwanger zijn dat is geen lachertje, ik praat het niet goed maar weet wel dat ik regelmatig aan je denk, en dat we vaak herinneringen ophalen aan toen je nog bij ons aan het werken was.
    Je hebt toch een goede en positieve invloed achtergelaten.
    Frank en ik wensen jou vandaag een hele mooi trouwdag, wow wat een grote stap zeg maar ik zoals de foto’s zie en jou hebt horen praten is Naomie wel de vrouw van je leven :o).
    Jullie vormen een mooie match samen, ik ben echt heel blij voor jou.
    Nog heel veel plezier samen en maak er een leuk feestje van.
    Dikke knuffel
    Ievy en Frank

    Beantwoorden

Geef een reactie

